Tuesday, August 4, 2009

Minta maaf

  1. Pernahkah anda buat salah kepada kawan dan cuba minta maaf drpnya? Adakah pernah kawan anda mengucapkan maaf dengan cara yang dingin dan pandangan hambar? Begitulah adat hidup di dunia. Adakalanya dengan keadaan kita bersusah payah memikirkan cara bagaimanakah untuk meminta maaf dengan kawan dan hanya sanggup minta maaf setelah datangnya keinsafan yang tinggi, tiba-tiba layanan sebegitu pula yang kita terima.
  2. Bayangkan bagaimanakah keadaan di akhirat nanti dalam keadaan neraka dipamerkan di depan mata, masing-masing orang cuba menyelamatkan diri sendiri dan menuntut sebanyak mungkin pahala dan kebajikan daripada orang-orang yang pernah menganiayainya, tentu sekali kemungkinannya kalau baru pada masa itu kita nak meminta maaf, kawan kita itu tak akan maafkan kita kerana kalau dia tak maafkan kita, pahala amalan kita akan dituntut olehnya.
  3. Ingat, semua orang masing2 ingin menyelamatkan diri sendiri di sana nanti. Jadi, sebelum tibanya saat sukar itu, minta maaflah semasa masih di dunia. Walaupun adakalanya kawan kita sukar memaafkan kita, kita telah terlepas daripada dosa kerana kita dah minta maaf. Kalau kita dah bertaubat nasuha, itu adalah urusan Allah untuk menilainya. Tapi, kalau kita tak minta maaf semasa di dunia dengan alasan malu dan tunggu di akhirat baru nak minta maaf, urusan tersebut sangat sukar.Kita bukan setakat malu, malah terhina dan jika tidak dimaafkan, apa agaknya nasib kita nanti.
  4. Jadi, sebelum tibanya saat sukar tersebut, mintalah maaf semasa di dunia kerana yang kita tanggung di dunia hanya malu.Tapi, jika kita tak minta maaf di dunia, kita akan menanggung perasaan malu, terhina dan segala yang menyukarkan di sana nanti.

No comments: