Monday, April 5, 2010

Jom timbang

Jom Timbang.Mari kita kira sendiri, Berapa umur kita sekarang?Sejak bila kita mula akil baligh?Berapa banyak amalan kebajikan yang kita dah buat.Adakah sempurna ibadat wajib kita? Berapa banyak amalan sunat kita?Berapa banyak pula kita dah termengumpat/teraniaya orang? Siapakah orang-orang yang kita umpat/aniaya itu? Siapakah orang-orang di sekeliling kita? Katakanlah mereka itu suami/isteri kita,ibu bapa kita, ibu bapa mertua kita, anak-anak kita, anak-anak didik kita, pekerja kita, majikan kita,jiran-jiran kita ,kawan-kawan kita dan sebagainya.Pernahkah kita buat salah kepada mereka?Sudahkah kita minta maaf daripada mereka?

Campur tolak semua kebaikan kita dengan kesilapan kita, adakah seimbang atau berat sebelah?..tentu susah nak kira sendiri kan...senang cerita, kalau terbuat silap mintalah maaf..kalau terbuat dosa bertaubatlah segera.mudah-mudahan timbangan kita nanti akan lebih berat arah kebaikan.

Memang susah nak timbang sendiri amalan kita sebab nilai keikhlasan di sisi Allah adalah penentu utama berapa markah yang kita dapat. Bagaimanapun, belajar menghitung sendiri perbuatan baik dan buruk yang kita buat mudah-mudahan akan mendidik hati kita agar tidak melakukan sesuatu yang tidak diredhaiNya dan menjadikan kita sentiasa beringat-ingat dalam segala tindak tanduk seharian ...dan sebagai persediaan sebelum tibanya hari Hisab tersebut.


No comments: