Sunday, July 12, 2009

Sunyi / Keseorangan

Pernahkah anda tinggal keseorangan di rumah pada waktu malam? Apa perasaan anda pada waktu itu? Adakalanya kita rasa sunyi dan takut,kadang-kadang kalau tikus lalu atau sekadar terdengar suara cicak,tiba-tiba hati gementar.
Pernahkah begitu? Bayangkan perasaan itu muncul dalam keadaan kita disinari cahaya elektrik, di dalam rumah itu ada air,makanan, bantal dan tilam yang empuk,berpeluang beribadat dan bertaubat dan sebagainya, tapi hati tiba-tiba gelisah dan takut tak tentu hala, padahal itu hanya perasaan, tak ada apa-apa yang pelik pun berlaku.
Bayangkan lagi... kita nanti akan dimasukkan ke dalam kubur yang belum tentu gelap atau terang,apa yang ada di sana, Allahlah yang lebih tahu. Yang pasti, antaranya soalan Mungkar dan Nakir beserta amalan kita sebagai pelindung, bagaimanakah keadaan kita pada masa itu? Subhanallah..Tuhan yang demi roh dan jiwa kita di dalam kekuasaanNya,marilah sama-sama kita mempersiapkan diri kerana kita tidak tahu bila tiba-tiba malaikat maut datang menjemput kita. Dalam masa yang sama, tidaklah sampai mengabaikan urusan dunia kerana kita ini penghuni dunia tapi matlamat kita yang akhir adalah sampai ke akhirat dalam keadaan selamat.

No comments: