Tuesday, July 14, 2009

Dengki / Mengumpat

  1. Di akhirat nanti, hanya ada 2 tempat iaitu syurga dan neraka.
  2. Begitu juga dengan manusia, hanya ada 2 golongan sama ada ahli syurga atau ahli neraka.
  3. Hanya Allah yang lebih tahu siapakah 2 golongan itu.
  4. Jadi, janganlah dengki / mengumpat kepada orang kalau orang itu memang dah ditentukan sebagai ahli syurga. Kalau kita dengki / mengumpat kepada dia, kita juga yang rugi kerana amal kebajikan yang kita ada akan digunakan untuk membayar hutang perbuatan dengki / mengumpat itu sedang dia itu tetap akan menjadi penghuni syurga atau mungkin disebabkan bertambahnya kebajikan yang diperolehnya hasil umpatan/dengki kita itu, dia akan ke syurga yang lebih tinggi sedang kita pula disebabkan habis amal kebajikan sebab diguna untuk bayar hutang itu (di sana nanti semuanya di bayar dengan pahala amal kebajikan, kalau tak cukup dosa orang itu pula dicampak kepada kita- tiada lagi gunanya harta kekayaan dunia ),silap-silap kita terpaksa diheret ke neraka pula.
  5. Kalaupun orang yang kita dengki / mengumpat itu adalah ahli neraka, buang masa kita saja dan sia-sia saja mengumpat/dengki kepada orang yang memang akan dicampak ke neraka. Orang yang melakukan perbuatan sia-sia adalah sahabat syaitan. Bersahabat dengan syaitan, berdosa.
  6. Satu hal lagi, siapakah kita yang nak mempertikaikan kurnian Allah kepada hambanya.
  7. Orang tersebut pula, hanya memperoleh kesenangan/sesuatu sementara di dunia ini.
  8. Kita juga memperoleh bahagian kita atas kurniaan Allah sementara hidup di dunia.
  9. Kalau nak mengumpat, renungilah ke dalam diri, kita ini sempurnakah? Suami kita, anak-anak kita, keluarga kita dll sempurnakah? Renungilah...
  10. Justeru, marilah sama-sama kita muhasabah diri dan tinggalkan semua perkara dengki/mengumpat tersebut.

No comments: